Wanneer ontstaan klachten?

Klachten ontstaan in verschillende vormen. Klachten kunnen lokaal ontstaan, maar kunnen ook uitstralen waarbij geen pijn hoeft te zijn op de plek van oorsprong. Problemen in de wervelkolom geven ook problemen in de organen, echter voel je deze niet. Pijn kan verschillende vormen hebben: van stekend, tintelend, brandend of een gevoel van beklemming rondom bijv. een been etc.

Ik heb geen last. Het gaat goed met me!

Een pijnsignaal wordt in het lichaam altijd geremd. Als wij alle problemen in ons lichaam zouden voelen (het lichaam is continue bezig met zichzelf te herstellen en te vernieuwen), zouden we altijd pijn hebben en zouden we niet meer kunnen functioneren. Pijn wordt onder andere geremd door beweging ("paingate"). Vandaar dat we automatisch bijv. over onze elleboog wrijven of deze bewegen zodat de pijn sneller verdwijnt. Dit werkt op onbewust niveau. Als er dus genoeg beweging is in de omliggende structuren wordt het pijnsignaal lokaal geremd, waardoor het oorspronkelijke pijnsignaal dus niet de hersenen bereikt. Mensen denken altijd dat wanneer ze geen pijn hebben, dat alles goed gaat. Dit is dus niet altijd zo!!

Wanneer mensen dan uiteindelijk klachten krijgen, nemen ze vaak een pijnstiller, welke de pijn weer verminderd als de oorzaak van de klacht niet groot genoeg nog is. Wat gebeurd er nu: het probleem wordt niet opgelost en kan zich verder ontwikkelen. Dit is hetzelfde als: de batterij uit het brandalarm halen. Het vuur is er nog, alleen er is geen alarm meer.

Wanneer kun je beter starten met behandeling? Bij pijn of is het dan al te laat?

Zoals we hierboven al beschreven hebben is pijn een signaal. Dit signaal komt als laatste, en verdwijnt als eerste (of er moet teveel schade opgelopen zijn). Pijn is geen goede indicatie zoals hierboven is uitgelegd. Blokkades in beginsel voelt u niet, echter hebben wel een duidelijk effect op uw functioneren en uw gezondheid. De meeste mensen willen graag een lichaam dat optimaal functioneert, zodat het de activiteiten onbelemmerd kan doen, maar ook dat we fit zijn, en gezond zijn op alle vlakken. Het is uw keuze waar u wilt starten met voor uzelf te zorgen. Ons motto is 'Beter voorkomen dan genezen'.

Enkele verhelderende inzichten:

Pijn komt niet voor niets!

je lichaam laat je weten dat er een probleem is! Het kan het blijkbaar zelf niet meer oplossen, vraagt dus hulp via een pijnsignaal.

Ben je ziek als je voedselvergiftiging hebt, en je bent aan het overgeven?

Veel mensen denken van wel, maar eigelijk werkt je lichaam heel goed. Je lichaam weet dat je iets in je maag hebt zitten wat niet goed is. Het probeert het daarom weer kwijt te raken via overgeven of via de diarree (creëert versnelde darmwerking in samenwerking met verkeerde samenstelling van de ontlasting).