Migraine

Er zijn verschillende redenen waarom migraine kan ontstaan. Hormonen kunnen een invloed hebben bij het ontstaan van migraine. Indien dit het geval is dan zal de migraine altijd rond de menstruatie voorkomen. In enkele gevallen zal dit rond de eisprong zijn. De reden hiervan zijn bepaalde pieken in de hormoonniveau’s in de menstruatiecyclus. Ook bepaalde etenswaren zoals chocolade, kaas, varkensvlees, cafeïne, suiker, zoete melkproducten, rode wijn, pinda’s en zout kunnen migraine veroorzaken. In sommige gevallen ontstaat migraine alleen in het weekend. Dit is omdat het dagelijks ritme dan verstoord is in het weekend. Mensen moeten vroeg opstaan gedurende de week. In het weekend kunnen ze uitslapen en dit kan in sommige gevallen leiden tot verwarring binnen het bioritme resulterend in migraine. Het kopje koffie dat later op de dag genoten wordt in het weekend, kan ook nog wel eens een veroorzaker zijn. Migraine wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verwijding van de bloedvaten in het hoofd en een prikkeling van de zenuwen rondom die bloedvaten. De reden waarom dit gebeurd is niet echt bekend. Migraine heeft verschillende symptomen die niet altijd allemaal tegelijk aanwezig hoeven te zijn. Deze zijn m.n. flikkering of vlekken voor de ogen, stekende pijn aan één kant van het hoofd (die vaak ondraaglijk is), misselijkheid en overgeven, duizeligheid, lichtgevoeligheid. Vaak kunnen mensen met een episode van migraine geen geluid en licht verdragen en kunnen niet anders dan gaan liggen in een donkere kamer met de deur dicht.

Vaak komt het voor dat er bij de migraine echter nog een nekcomponent aanwezig is. Wanneer er een combinatie van cervicogene hoofdpijn en migraine aanwezig is, dan kan d.m.v. behandeling het cervicogene gedeelte verholpen worden. Vaak is de resterende hoofdpijn een stuk verminderd waardoor hij beter in de hand te houden is of ziet men het toch in zijn geheel verdwijnen. Vaak komt het voor dat hoofdpijn die lijkt op migraine, teveel als migraine wordt gediagnosticeerd door de arts of patiënt zelf. Dit betekent dat de patiënt vaak de verkeerde medicijnen voor geschreven krijgt en uiteindelijk krijgt te horen dat de patiënt hier maar mee moet leven. De bijwerkingen echter van migraine medicatie is dat de migraine aanvallen steeds vaker zullen gaan voorkomen. In veel gevallen hoeft dit dus zeker niet zo te zijn!!! Naar de reden van de ‘echte’ migraine zal uiteindelijk gekeken moeten worden. Is het echt hormonaal of zit er een voedingscomponent bij. In het geval van het laatste, zal voedingsadvies op zijn plaats zijn. Wanneer de mensen zich hier aan houden, zal de migraine goed in de hand te houden zijn. Of misschien moet er gekeken worden wanneer de migraine ontstaat. Als er niet echt een directe verklaring voor is, dan is het mogelijk om een hoofdpijndagboek bij te houden. Hierin word geschreven wat iemand die dag heeft gedaan, wat hij/zij gegeten heeft, wanneer hij/zij dit heeft gedaan en hoe iemand zich voelde die dag, gezien van een emotioneel punt. Het teruglezen van dit dagboek kan een verband laten zien tussen de veroorzaker en de migraine. Vergeet echter uw nek niet te laten checken bij ons of een andere chiropactor.