Welke invloed heeft slapen op je gezondheid?

Je brengt 1/3 van je leven door in bed. Slapend! (als het goed is) Deze tijd is belangrijk voor je lichaam zodat het kan herstellen en groeien. Als je tijdens het slapen in rare posities ligt kan dit een negatieve invloed hebben op je wervelkolom. Onderzoek heeft bewezen dat je slaappositie een grote invloed kan hebben op de kwaliteit van je slaap en daardoor de kwaliteit van je gezondheid. 

Klachten die kunnen optreden door een verkeerde slaaphouding zijn o.a.: rug en nekklachten maar ook vermoeidheid, kramp en andere gezondheidsproblemen. Een goede houding hoort dus niet alleen bij “staan” en “zitten” maar is ook belangrijk voor een goede nachtrust. Het is daarom erg belangrijk je houding te beschermen tijdens je slaap. Het geheim zit m in een goede positie waarin de curve beschermt wordt in je onder rug en je wervelkolom een neutrale positie behoudt.

Het is algemeen bekend dat slapen op je rug het beste is voor je postuur. Slapen op je rug verdeelt de druk van het lichaam over het hele lichaam waardoor je hoofd, nek en je wervelkolom kunnen rusten in een neutrale positie. Het geeft ook minder druk op je organen. Je kan er voor kiezen om een kussen onder je knieën te leggen om de natuurlijk curve te behouden.

Veel mensen kiezen er voor om te slapen op hun zij. Vaak weten zij niet dat dit gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Is er geen andere manier dan slapen op je zij, door bijvoorbeeld al aanwezige gezondheidsproblemen, probeer dan te slapen met gebogen knieën en leg er een kussen tussen. Op deze manier zijn beide benen iets verwijderd van elkaar en liggen de heupen in goede positie. Dit kan de druk op de wervelkolom enigszins verlagen en zorgt voor stabiliteit.

Probeer posities te vermijden die de wervelkolom uit zijn natuurlijke vorm haalt. Voorbeeld; slapen op je buik kan problemen creëren door de druk op je nek. Deze is gedraaid tijdens de slaap en wordt hierdoor te veel belast. Je nek staat door deze houding haaks tegenover de wervelkolom en hierdoor kunnen er subluxaties in de nek ontstaan. Met andere ongemakken als gevolg.

Wees voorzichtig met het draaien in je bed. Dit is namelijk het moment waarop je je kan verdraaien vanwege ongecontroleerde bewegingen. Probeer je lichaam recht te houden als je draait. Aangezien je lange tijd in dezelfde houding kan liggen is het een goed idee om te stretchen na een diepe slaap, voor je de dag gaat beginnen. Er zijn tegenwoordige allerlei manieren om te controleren of je rustig slaapt of dat je veel beweegt. Dit kan een handige tool zijn om na te gaan wat er tijdens je slaap gebeurt. Wil je advies mbt slaaphoudingen, dan ben je bij ons bij het juiste adres!